Sunday, November 2, 2008

HaRi iNi aKu KeLetiHan~

CaTataN si pEnCataT : seLL at 9:45 PM
Hari ini hari minggu..
hari cuti bg semue pekerje2 di Malaysia..
Kecuali yg bekerje di Terengganu, Kelantan, Kedah dan yg sewaktu dengannye..
Namun kini aku di umah yg btempat di johor..
kerane kerja yg diarahkan utk menternak si artemia dan juge rotifer..
make...
sepatotnye aku cuti hari ini..
tapi gare2 si rotifer..
aku letih lg...

Hari ini sampai di ipp sedikit lewat dr biase..
sampai jam 9 lebey..
kerna hari ini ari cuti..
make kemalasan merajai diri..
hishhh...

Sesampainye disane..
tros msg chin..
tggu chin dalam opis (makmal am)..
dan setelah kebusanan menunggu..
aku teroskan langkah dimane si rotifer berumah tangge..

Kemudian aku curi sedikit anak beranak si rotifer..
utk kukire populasi mereka..

Sedang aku sebok mengire rotifer mggunekan mikroskop yg da sgt tak senunoh rupenye..
hish..
sampai stage itu perlu ku gerakkan sendiri secare manual..
pintu lab dibuke dan 1 kelibat manusia yg ku kenali tercongok di situ..
dr Farid...
shish..
ape bende die wat kat sini cecuti ni???
Lantas si Dr bertanyekan perihal anak2 buahnye yg tak nampak langsong batang idong mereke..
juge si chin yg tak menunjukkan lg bayangnye...
lalu aku mengcover mereka ..
supaye tidak ade yg tkene tempias marah si Dr..
hehehhe...

Kemudian Dr farid btanyekan tentang si rotifer..
dan btanyekan bgaimane perkembangan mereka..
lalu ku terangkan satu persatu permulaan dan teknik2 pembelaan si rotifer..

Selesai itu sume aku dan Chin ke pekan..
utk makan...
sebagai persediaan dan pengumpulan tenage utk menternak 2 tank lagi rotifer...
supaye dr farid akan senyom meleret sampai ke telinge...
melihat perkembangan seperti yg diharapkannye...

Kemudian selesai mencipte 2 tank lg kediaman rotifer..
dan memberi mkn secukopnye agar mereka gembire..
aku balek ke bilik..
tok berehat dan tgk tv..
sementare menunggu mase seterosnye mberi makan pade si rotifer..

Aku tgk tv ditemani rase busann..
tade cite besh pon..
haih...
lantas aku tido sebentar..
biaselaaa...
sejak dok umah memang slalu saje tak cukop titooo..
hehhehe...

Bgn setelah merase rotifer merengek2 kelaparan..
mase utk mberi mkn tibe lg...
hehhe..
bgn melangkah malas ke lab..
utk mengire.. menimbang dan memberi mkn pd rotifer..
Selesai sume jam suda melintasi 6.30 ptg..
waaaa..
lambat sudaaa...

Maka aku memandu pulang..
dan menekan minyak sederas mungken..
mahu cepat sampai..
sebelum azan margrib bkumandang..
tak elok anak dare mase margrib masih dijalan..
hehhee..

Sesampai di umah..
terlihat longgokan2 plastik yg tertera tulisan Carrefour yg berisi pelbagai barangan...
eee ape ni???
sopping tak tunggu i..
tapi apelah maknenye menunggu..
i tade mase...
kerne mase sume da dihabiskan utk menjage hati si rotifer...
rotifer lebey penting dari soppingku itu...
cesss..

Bile ade mase nanti akan kukenalkan si rotifer pada kalian..
yg mane perlu kujage dengan rapi..
yg mane perlu ku jage atinye..
dan kujage mkn minomye..
dan perlu menatang..
mungken lebih lg dr 'Menatang minyak yg penuh"..
supaye populasinye akn meningkat dr mase ke semase..
Supaye Dr Farid tersenyum gembire..
haihhh..


Aku memang letih~

5 sUare haLuss~:

fiedza on November 3, 2008 at 3:16 PM said...

meh sini mummy ajo cara2 menjaga "dak roti" agar lebey sihat lagi kuat..

bg di makan yis sebanyak mana yg ley..
sbb yis memboleykan roti kembang...dan besar!!!
ley guna samada yis kering atau pun yis basah..

dah pas melantak yis, bg dia rehat sebentar...

pastu..
pas rehat,ley r dibakar dlm oven supaya leh tmbh kembang...dan 'keras'..sbb roti bila dah masak, kulit nye keras sket...

kuikuikuikui...

berguna x..??

seLL on November 3, 2008 at 6:57 PM said...

mummy...
eee sampai ati..
soh kite bakar rotifer kite..
eee...jahat..
mane bole bakar ...
mati la beliau...
ish3

fiedza on November 4, 2008 at 11:20 AM said...

ayat lynn kelakar r...

" mati la beliau..."

apa...pk si dak roti tu PM ker?

huhhhuhu

seLL on November 4, 2008 at 10:07 PM said...

hehhehe..
bise la kite kan jage ato die...
tu la kene kipas2 sket..
biar dorang bertumbuh dengan baekk..
hehhehe...

p/s: kite kan memang klakar (klakar kee???)..hehehhe

fiedza on November 5, 2008 at 11:33 AM said...

hwa..hwa..hwa..

nak kipas..masuk r politik..

bukan bikin roti pound...

 

~TwiSteD LiFe oF seLL ~ Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez